فهرست مطالب

صنعت سینما - پیاپی 14 (شهریور 1382)

ماهنامه صنعت سینما
پیاپی 14 (شهریور 1382)

  • 132 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/06/15
  • تعداد عناوین: 52
|
  • سرمقاله
  • ماهنامه صنعت سینما یک ساله شد
    صفحه 10
  • بازیگری
  • گفت و گو با رضا کیانیان
    صفحه 12
    وسواس و جسارت تحسین برانگیز رضا کیانیان برای گزینش نقش های متفاوت و بکر، نکته حائز اهمیتی است که با مرور کارنامه بازیگری اش می توان به آن اشاره کرد. او همواره با معیارها و ویژگی های یک بازیگر شاخص، سراغ پذیرفتن نقش ها و بازآفرینی شان رفته است و از تکرار خودش در قالب های بارها دیده شده پرهیز کرده است.
  • کارگردانی
  • گاهی به آسمان نگاه گن، به روایت کارگردان
    کمال تبریزی صفحه 18
  • فیلمبرداری
  • به روایت مدیر فیلمبرداری
    فرهاد صبا صفحه 19
  • بازیگری
  • به روایت بازیگران
    حمید امجد صفحه 21
  • طراحی صحنه و لباس
  • مجید میرفخرایی و فرهاد ویلکیجی
    آتوسا قلمفرسایی صفحه 23
  • جلوه های ویژه
  • گفت و گو با رضا فخاریه
    مجید صدقی صفحه 28
    رضا فخاریه، لیسانسیه سخت افزار از دانشگاه آزاد است و یک دوره جلوه های ویژه را در انگلستان گذرانده که به شکل مکاتبه ای همچنان ادامه دارد. او در سینما، نخستین بار جلوه های کامپیوتری فیلم ویدیویی یکی بود یکی نبود را که بعدها به 35 میلیمتری تبدیل شد، انجام داد. جلوه های کامپیوتری آخرین نمای فیلم زیستن (رضا سبحانی)، عنوان بندی فرش باد (کمال تبریزی) و جلوه های کامپیوتری سریال تلویزیونی بشارت منجی (نادر طالب زاده) از جمله کارهای او به شمار می رود.
  • تهیه
  • گفت و گو با مرتضی رزاق کریمی مجری طرح و سرمایه گذار این زن حرف نمی زند!
    کیوان کثیریان صفحه 31
    مرتضی رزاق کریمی، مدیر شرکت دگا فیلم است. دگا فیلم پیش از این در حیطه سینمای مستند فعالیت می کرده و مستند مشهور یاد و یادگار به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی از جمله تولیدات این شرکت است. مرتضی رزاق کریمی مسئول انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند نیز هست. این زن حرف نمی زند! نخستین تجربه جدی دگا فیلم در عرصه سینمای داستانی است.
  • فیلمنامه
  • میزگرد نویسندگان فیلمنامه
    سحر عصرآزاد صفحه 35
    بی شک احمد امینی و شادمهر راستین هم به عنوان منتقد سینمایی و هم فیلمنامه نویسی چهره های جدی و تاثیرگذاری محسوب می شوند. به نظر می آید سابقه همکاری مطبوعاتی و به تبع آن، کار مشترک روی فیلمنامه یک فیلم و پس از آن همکاری در نگارش یک مجموعه تلویزیونی، مقدمات خوبی را برای کار مشترک تماما حرفه ای آنان روی فیلمنامه بلند سینمایی این زن حرف نمی زند!
  • کارگردانی
  • گفت و گو با احمد امینی کارگردان
    اسماعیل مهین دوست صفحه 40
  • فیلمبرداری
  • گفت و گو با حسن پویا مدیر فیلمبرداری
    علی اصغر کاشانی صفحه 46
  • تدوین
  • گفت و گو با عباس گنجوی تدوینگر
    شهرام جعفری نژاد صفحه 50
  • بازیگری
  • گفت و گو با کتایون ریاحی بازیگر
    شهرزاد بارفروشی صفحه 51
  • گفت و گو با لاله اسکندری و حمیدرضا پگاه
    رامتین شهبازی صفحه 53
    لاله اسکندری و حمیدرضا پگاه دو نقش اصلی فیلم این زن حرف نمی زند! را بر عهده دارند. اسکندری با فیلم شراره (سیامک شایقی) سینما را آزمود و پگاه نیز با تلویزیون آغاز کرد. اما اگر به این نکته قایل باشیم که هر بازیگری در کارنامه اش نقطه عزیمتی دارد، این نقطه را باید برای پگاه نیز در مجموعه تفنگ سرپر (امرالله احمدجو) و برای اسکندری در مجموعه خاک سرخ (ابراهیم حاتمی کیا) جست و جو کرد.
  • گفت و گو با بهرام عظیم پور بازیگر گزین
    مجید صدقی صفحه 58
    بهرام عظیم پور دارای لیسانس کارگردانی نمایش و فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیباست. نخستین بار به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در فیلم در کوچه های عشق (خسرو سینایی) حضور یافت و سپس در همین سمت با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم های از کرخه تا راین، خاکستر سبز، موج مرده و سریال تلویزیونی خاک سرخ همکاری کرد. به علاوه در دو فیلم سلام سینما و گبه در کنار محسن مخملباف حضور یافت.
  • گفت و گو با سام کلانتری
    امیرحسین بیرجندی صفحه 60
  • تحلیل فیلم
  • فیلمنامه
    سحر عصر آزاد صفحه 61
  • کارگردانی
    روبرت صافاریان صفحه 63
  • تدوین
    رحیم نعمانی صفحه 63
  • بازیگری
    رامتین شهبازی صفحه 64
  • فیلمبرداری
    فواد نجف زاده صفحه 66
  • طراحی صحنه و لباس
    پیام فروتن صفحه 68
  • نقد
    صفحه 69
  • تلویزیون
  • با من بمان
    علی هاشمی صفحه 73
  • فیلم کوتاه
  • گفت و گو با بیژن میرباقری
    صفحه 74
  • نقد نامه نانوشته
    علیرضا محمودی صفحه 74
  • تجربه ها / فیلمبرداری چاه
    مهدی جعفری صفحه 75
  • چهره ها / امیرشه اب رضویان
    صفحه 76
  • معرفی
    صفحه 78
  • صدا
  • یادگارهای گویندگی فیلم در ایران
    صفحه 79
  • نگاه
  • سمینار تخصصی مراحل فنی پس از فیلمبرداری-نمایش فیلم های نورالدین زرین کلک در اصفهان
    مجید صدقی صفحه 80
  • فناوری
  • سینمای ایران
    صفحه 82
  • تولید
  • یگان ویژه (S.W.A.T)
    سیمون سیمونیان ترجمه: سیمون سیمونیان صفحه 86
  • فیلمبرداری
  • فیلمبرداری مرگ بر عشق-درباره فیلمبرداری شغل ایتالیایی-سیبیسکیت به روایت مدیر فیلمبرداری
    ونداد الوندی پور ترجمه: ونداد الوندی پور صفحه 90
  • طراحی صحنه و لباس
  • 28 روز بعد به روایت طراحان
    مهسا ملک مرزبان ترجمه: مهسا ملک مرزبان صفحه 93
  • جلوه های ویژه
  • دزدان دریایی کاراییب
    امیرمحمد دهستانی ترجمه: امیرمحمد دهستانی صفحه 96
  • گروه جنتلمن های خارق العاده
    امیرمحمد دهستانی ترجمه: امیرمحمد دهستانی صفحه 100
  • سالن های سینما
  • مجموعه شانزده سالنه پاته در مارسی
    صفحه 103
  • تحلیل فیلم
  • بی خوابی
    صفحه 104
  • فیلمنامه
    شادمهر راستین صفحه 105
  • کارگردانی
    هاجر سعیدی نژاد صفحه 106
  • بازیگری
    رحیم نعمانی ترجمه: رحیم نعمانی صفحه 107
  • فیلمبرداری
    علی اصغر کاشانی صفحه 107
  • طراحی صحنه و لباس
    آتوسا قلمفرسایی ترجمه: آتوسا قلمفرسایی صفحه 108
  • صدا
    آرش عنایتی صفحه 109
  • موسیقی
    محمدرضا یکرنگ صفاکار صفحه 110
  • نقد
    یعقوب رشتچیان صفحه 110
  • یادداشت
  • مشکلات خانوادگی-جاسوس تصادفی
    رامتین شهبازی صفحه 112
  • تلویزیون
  • سینما در قاب کوچک / مرداد
    محمدرضا باباگلی صفحه 114
  • سینمای کلاسیک
  • مترو گلدوین مه یر (قسمت دوم)
    ونداد الوندی پور صفحه 120
  • گاندی به روایت مدیر فیلمبرداری
    مریم مهربانی ترجمه: مریم مهربانی صفحه 124
  • جنگ سرد در سینما
    ابوالحسن علوی طباطبایی صفحه 125